OSA 3

UUDENLAINEN SUHTAUTUMINEN AJATUKSIIN JA TUNTEISIIN

Startti
Osa 1
Osa 2
Osa 3
Osa 4
Osa 5

Ajatusten ja tunteiden voima


Oletko koskaan huomannut, kuinka taitava tarinankertoja oma mielesi on? Se kertoo sinulle jatkuvasti erilaisin lausein ajatuksia tapahtuneesta, tulevaisuudesta, sinusta itsestä - kaikesta. Ajatukset voivat olla mitä vain maan ja taivaan väliltä. Ajatukset vaihtuvat nopeasti. Ne voivat olla arvostelevia, vihaisia, iloisia, lempeitä, ennakkoluuloisia ja lista jatkuu loputtomiin.

Suurimmaksi osaksi ajatuksemme ovat automaattisia. Ne tulevat kuin tyhjästä ja useimmiten emme edes kiinnitä niihin huomiota, saati ymmärrä sitä, kuinka paljon ne meidän toimintaa ohjaavat. Jos mietit päivääsi tähän mennessä, saatat huomata, että olet toiminut automaattisesti ajatustesi ohjaamana. Tällainen ajatusten ohjaama automaattinen toiminta ei ole aina haitallista. Se sujuvoittaa arkiaskareita ja tekee toiminnastamme rutiininomaista.
Kuitenkin joissain tilanteissa ajatuksemme voivat johtaa meitä myös toimimaan itsellemme epäedullisella tavalla, esimerkiksi välttelemään tilanteita tai toimimaan kielteisellä tavalla. Tähän yhtenä keskeisenä syynä on se, että uskomme ajatuksiamme kirjaimellisesti. Otamme ne totena. Ajattelemme esimerkiksi, että “minua laiskottaa, enkä varmastikaan lähde urheilemaan” tai “ihmiset pitävät minua tyhmänä, joten en voi osallistua yhteiseen illanviettoon”.



Jokainen tietää, mutta harva sen todella ymmärtää, että emme voi jatkuvasti ajatella positiivisesti ja myönteisesti. Kielteiset ajatukset ovat täysin tervetulleita meihin, vaikka ne tuntuisivatkin pahalta. Itse asiassa suurin osa ajatuksistamme on kielteisiä, ja usein yritämme torjua ja kontrolloida näitä kielteisiä ajatuksiamme. Mieli ei kuitenkaan ole kontrolloitavissa, sillä mitä enemmän yritämme sulkea jotain ajatusta pois, sitä useammin se tulee mieleen. (Älä missään nimessä ajattele mehevää ja tuoretta, suussa sulavaa donitsia… Onnistuiko?)​
​​

Katso videolta, mitä tunteet ovat ja miten käsitellä niitä?

Mitä jos ajatukset ovatkin vain ajatuksia, etkä ole yhtä kuin ajatuksesi?

Mielen joustavuus on sitä, että voimme hyväksyä meidän kaikki ajatuksemme (niin kielteiset kuin myönteisetkin) ja sen jälkeen päättää itse, miten toimimme. Lähdemmekö toteuttamaan ajatusta, vai teemmekö jotain toisin?  Keskeistä ajatuksissa ei myöskään ole se, ovatko ne myönteisiä vai kielteisiä, totta vai tarua, vaan se, miten ne vaikuttavat meidän toimintaamme ja valintoihimme. Voit kysyä itseltäsi, miten tämä ajatus hyödyttää minua?

VALMENNUSPOLKU

 OSAT 1-2

Osat 3-5

VALMENNUS JATKUU

3. TAPAAMINEN

RYHMÄVALMENNUS

1. TAPAAMINEN

2. TAPAAMINEN

TEHTÄVÄ 
Lue tai kuuntele ensin metafora

Tarinankertoja - metafora


"Mielemme on loistava tarinankertoja. Se tekee mitä tahansa saadakseen meidän huomion ja usein myös onnistuu siinä. Se haluaa meidän kuuntelevan tarinoitaan muun muassa siitä, mitä hetki sitten tapahtui, mitä tapahtuu huomenna ja millaisia me olemme. Joskus sen tarinat ovat pelottavia ja jopa ahdistavia. Joskus tarinat saattavat olla täysin totta ja jotkut tarinoista, itse asiassa suurin osa niistä, voivat olla virheellisiä ja epätosia. Ne ovat enemmänkin uskomuksia, asenteita, oletuksia, arvioita, mielipiteitä, ennakointia jne. Tarinat saattavat kertoa siitä, mikä on oikein ja mikä väärin, mikä on reilua ja mikä on epäreilua, mitä tahtoisimme ja mitä emme tahtoisi tehdä. Loppujen lopuksi ei ole kuitenkaan oleellista, onko mielemme tarina totta vai tarua, vaan oleellista on se, onko tarina hyödyllinen vai ei. Meillä on mahdollisuus päättää, miten tarinan myötä toimimme ja kuinka se meihin vaikuttaa.
 
Mitä jos ottaisit tarkkailijan näkökulman mielesi tarinaan. Havainnoisit ajatuksiasi ja tunteitasi tarkkailijan paikalta. Voit myös kuvitella olevasi ikään kuin näyttämö, jossa tarina, eli ajatukset ja tunteet, ilmenevät. Sinä huomaat tämän kaiken tapahtuvan, mutta et ole yhtä kuin ajatuksesi ja tunteesi. Kun otat tarkkailijan roolin, pystyt havaitsemaan, että sinulla on hyvin paljon erilaisia ajatuksia sekä tunteita, mutta sinun ei tarvitse toteuttaa jokaista mielen kertomaa tarinaa. Tämän avulla voit ehkä ottaa etäisyyttä epämiellyttäviin ajatuksiin ja tunteisiin, antaa niiden tulla, tarttumatta kuitenkaan niihin liian tiukasti."
 
Minkälaisia ajatuksia harjoitus herätti sinussa?


Pohdintatehtävä
  1. Vaihe 1: Pohdi ajatuksia/tunteita, jotka vaivaavat sinua.
    Seuraavan harjoituksen avulla pyrimme osoittamaan, kuinka paljon ajatukset tai tunteet voivat vaikuttaa meidän elämäämme. Kirjoita kolme ajatusta tai tunnetta, joiden koet vaivaavan sinua päivittäin/viikoittain/kuukausittain. Ne voivat olla esimerkiksi: -Olen jatkuvasti stressaantunut -Olen huono vanhempi/Olen huono kumppani -Ahdistun helposti
  2. Vaihe 2: Jos tämän ajatuksen/tunteen saisi pois, mitä sen jälkeen?
    Esimerkki: Jos en olisi jatkuvasti stressaantunut tai se ei vaivaisi minua niin paljon, minulla olisi aikaa ystäville, olisin lempeämpi muita kohtaan ja pystyisin tekemään itselleni tärkeitä asioita (kuten mielekkäitä harrastuksia). Jos_______ei vaivaisi minua niin paljon, minulla olisi/tekisin_______.
  3. Vaihe 3: Loppupohdinta
    Mitä ajatuksia tämä harjoitus sinussa herätti? Huomasitko, miten joskus sinua vaivaava ajatus/tunne voi estää sinua elämästä sellaista elämää kuin haluat tai olemasta sellainen kuin haluat? Harjoituksen tarkoituksena ei ole poistaa näitä ajatuksia/tunteita, vaan osoittaa sinulle niiden vaikutus omaan elämääsi. Voisitko todeta, että sinulla on ajatus “Olen huono kumppani” ja miettiä, miten ajatus sinua hyödyttää? Voisitko tehdä jo tänään jotain, minkä ajatus estää sinua tekemästä?

LÄHETÄ VASTAUS VALMENTAJALLESI

Lähetä vastaus sähköpostitse esim. word- tai pdf-muodossa. Käymme vastauksiasi läpi seuraavassa sparraustapaamisessa.
Etkö ole varma kuka on valmentajasi? Kysy chatista! 

  1. Rosa-Maria Tuisku
    Phillips@mail.com
    Työhyvinvointivalmentaja
    rosa-maria.tuisku@motione.fi
  2. Oona Malinen
    Phillips@mail.com
    Työhyvinvointivalmentaja
    oona.malinen@motione.fi
  3. Marisa Koski
    Phillips@mail.com
    Työhyvinvointivalmentaja
    marisa.koski@motione.fi
  4. Saara Suutarinen
    Phillips@mail.com
    Työhyvinvointivalmentaja
    saara.suutarinen@motione.fi