Läsnäolon lisääminen

Mitä on tietoinen läsnäolo?

Nykypäivänä meidän tarkkaavaisuutta ja keskittymistä häiritsee äärettömän monet asiat: älypuhelimet ilmoittavat itsestää tiheään tahtiin, sähköposti kilahtaa monta kertaa tunnissa, tekemättömät asia pyörivät ympyrää mielessämme jättämättä meitä rauhaan. Tämä aiheuttaa sen, että tarkkaavaisuutemme on jatkuvasti hajaantuneena. Saatat myös ihan normaaleissa ihmissuhdetilanteissa havahtua siihen, että et ollut läsnä tai kuunnellut oikeasti, mitä toisella oli sanottavaa.

Saatamme myös luulla tosissamme, että monen asian yhtäaikainen teko on tehokasta ja tuottavaa. Tällainen “multitasking” on kuitenkin pidemmän päälle tehotonta ja tarve keskittyvään mieleen korostuu. Usein yritämme ratkoa tekemättömiä töitä vain tekemällä niitä lisää ja mahdollisimman nopeasti yhtäaikaa. Kuitenkin rajaamisen ja priorisoinnin taito on sellainen kyky, jota tarvitaan kipeästi nykypäivän työelämässä. Asioiden tekeminen huolellisesti ja keskittyneesti lisää työn tehokkuutta, mutta myös työntekijän kokemusta mielekkäästä työstä. 

Kuitenkaan aina häiriötekijät eivät ole pelkästään ulkoisia vaan usein keskittymistä häiritsee meidän oma, levoton sisäinen maailma.  Ajatukset vievät usein mukanaan ja saavat huomiomme kiinnittymään epäolennaisuuksiin. Yhtenä ratkaisuna on tietoinen läsnäolo, jonka avulla voit parantaa mm. keskittymiskykyäsi. 
Tietoinen läsnäolo (eli mindfulness) on tietoisuutta meneillä olevasta hetkestä. Se on läsnäoloa tässä ja nyt.  Se on tietoisuutta siitä, mitä mielessäsi, kehossasi ja ympäristössä tapahtuu. Mielellämme on luonnollinen taipumus vaeltaa usein menneessä tai tulevassa ja sen vuoksi tämä meneillä oleva ainutlaatuinen hetki saattaa vierähtää ohi huomaamatta. 

Kiireiseltä, stressaavalta ja suorittamiselta tuntuva elämä saattaa muuttua selkeämmäksi vain sen vuoksi, että saamme yhteyden tähän nykyhetkeen.


​​Katso videolta miksi tietoista läsnäoloa kannattaa tehdä ja millaisia hyötyjä siitä on.

VALMENNUSPOLKU

VALMENNUS JATKUU

 OSAT 4-5

Osat 1-3

RYHMÄVALMENNUS

1. TAPAAMINEN

2. TAPAAMINEN

3. TAPAAMINEN

Miten tietoista läsnäoloa voi harjoitella?
Tietoista läsnäoloa voi harjoittaa monella eri tapaa, missä vain ja milloin vain. Perinteisesti tietoisen läsnäolon harjoittaminen aloitetaan hengitysharjoituksilla. Hengitys kulkee aina meidän mukana, joten emme ole riippuvaisia paikasta ja voimme aina tilanteen tullen keskittyä omaan hengitykseen.

Voit aloittaa tietoisen läsnäolon vahvistamisen päivittäisillä harjoituksilla. Harjoittelun tulee olla säännöllistä, jotta se muodostuu rutiiniksi ja kehittyy. Aluksi harjoitusten pituudet tulisi olla lyhyitä  (5-10 minuuttia), jotta harjoittelun aloittaminen olisi helppoa. Ethän herpaannu, jos ja kun ajatuksesi lähtevät harhailemaan kesken harjoituksen. Tämä on täysin luonnollista ja sitä tapahtuu kokeneillakin meditaatioharjoittajilla. Tietoisen läsnäolon ydin onkin nimenomaan siinä, että huomaamme ajatuksemme kulkeutuneen jonnekkin muualle, ja tuomme lempeästi keskittymisen takaisin hengittämiseen.

Tietoinen läsnäolo arjessa

Tietoista läsnäoloa voi harjoittaa aivan tuiki tavallisissa arjen askareissa: ruokaa laittaessasi voit keskittyä siihen, millaisia ääniä ruuanlaitosta kuuluu: poreileva keitinvesi pulputtaa kattilassa, pihvit tirisevät liedellä tai miltä ruoka tuntuu käsissäsi ja miltä lopulta lautasella oleva ruoka maistuu suussasi, millaisia eri makuja nousee kielelle... Tämä saattaa kuulostaa alkuun sinusta omituiselta ja hassulta, mutta ideana on lisätä tietoisuutta meneillä olevista hetkistä keskellä kiireistä arkea. Jos paahdamme vain pää kolmantena jalkana asiasta toiseen, ne merkitykselliset arjen hetket saattavat mennä ohi. Voit myös harjoittaa tietoisuutta silloin kun olet rakkaittesi kanssa. Saatamme liian usein vuorovaikutustilanteissa olla henkisesti poissa ja ne tilanteet ovat kuitenkin usein niitä, mistä me ihmiset eniten saamme voimaa ja nautintoa. Jätä siis puhelin seuraavan kerran piirongin laatikkoon ja keskity aidosti olemaan läsnä.
TEHTÄVÄ 
  1. Tehtävä 1
    Valitse päivästäsi ajankohta, jolloin teet 5-10 minuutin tietoisen läsnäolon hengitysharjoituksen (app: Calm, 7 days of calm). Hetki voi olla mikä tahansa: hampaiden pesu, peseytyminen, siivous, lasten kanssa leikki, kävely, liikunta...
  2. Pohdinta
    Miltä tuntui lisätä tietoista läsnäoloa? Mikä tuntui erityisen mukavalta? Mikä haastavalta?

LÄHETÄ VASTAUS VALMENTAJALLESI

Lähetä vastaus sähköpostitse esim. word- tai pdf-muodossa. Käymme vastauksiasi läpi seuraavassa sparraustapaamisessa.
Etkö ole varma kuka on valmentajasi? Kysy chatista! 

  1. Rosa-Maria Tuisku
    Phillips@mail.com
    Työhyvinvointivalmentaja
    rosa-maria.tuisku@motione.fi
  2. Oona Malinen
    Phillips@mail.com
    Työhyvinvointivalmentaja
    oona.malinen@motione.fi
  3. Marisa Koski
    Phillips@mail.com
    Työhyvinvointivalmentaja
    marisa.koski@motione.fi
  4. Saara Suutarinen
    Phillips@mail.com
    Työhyvinvointivalmentaja
    saara.suutarinen@motione.fi